תהליך ניהול דרישות/ ביקושים (Demand management) הוא התהליך שנועד לענות על השאלה:
“מה הלקוחות שלנו צריכים ?”
וכדי לקבל מענה לשאלה מורכבת זו נדרשות 6 פעולות עיקריות:
1. צפי צרכים עסקיים עתידיים (patterns of business): זיהוי וניתוח דפוסי פעילות עסקית עתידית, וגזירת דרישות לכלים ושירותי IT בהתחשבות במטרות ובחזון הארגון.
2. הבנת “מיהם הלקוחות שלנו?” (User profile): הגדרת פרופילי משתמשים וצרכיהם. מיפוי קבוצות של בעלי עניין.
3. הבנת דפוסי הפעילות העסקית (Pattern of business activities): לוודא שכל שירות חדש מתוכנן בהתאמה לפעילויות ולמטרות העסקיות של הארגון.
4. צפי ביקושים: ניתוח וצפי מראש לגידול בביקושים, והיערכות מבעוד-מועד לאספקתם.
5. קשר הדוק עם מנהל הקיבולת (Capacity Mgr): לוודא שהגידול בשימוש במערכות המידע לא יפגע בביצועים, תוך שמירה על איזון בין העלויות והתועלת.
6. ניהול הביקושים (Mgmt of demand): איזון ושילוב כלל משאבי ה-IT לעמידה בביקוש.
הערך האמיתי של תהליך ניהול דרישות/ ביקושים (Demand management) הוא:
@ השגת איזון בין עלות מערכת מידע והערך שהיא מביאה לרווחיות של הארגון.
@ התהליך מאפשר לנתח את הקשר שבין תוצאה עסקית לבין ההשקעה הנדרשת מאספקת מערכת המידע הרלוונטית. כאן ניתן להעריך האם ההשקעה הנדרשת להקמת/ תפעול מערכת מידע אכן מביאה את התועלת והרווחיות.
@ תהליך זה מספק למנמ”ר רשימה מעודכנת של סוגים הלקוחות של מערכות המידע והצרכים שלהם.
@ מנהל התהליך מתחזק רשימות של סוגי הפעילות העסקית בארגון, ואת הצפי לגידול בצרכי הארגון.
Demand management is:The process responsible for understanding, anticipating and influencing customer demand for services. Demand management works with capacity management to ensure that the service provider has sufficient capacity to meet the required demand. At a strategic level, demand management can involve analysis of patterns of business activity and user profiles, while at a tactical level, it can involve the use of differential charging to encourage customers to use IT services at less busy times, or require short-term activities to respond to unexpected demand or the failure of a configuration item. (Source: the ITIL 2011 Glossary, © AXELOS Limited) |
תהליך ניהול דרישות/ ביקושים הוא:התהליך שאחראי על הבנה, גיבוש צפי, והגדרת הדרישות/ הביקוש לשירותי IT של הלקוחות בתוך הארגון. תהליך ניהול דרישות/ ביקושים עובד עם תהליך ניהול קיבולת כדי להבטיח שלספק השירות יש קיבולת מספיקה כדי לענות על הביקוש הנדרש. ברמה אסטרטגית, ניהול דרישות/ ביקושים כולל ניתוח של דפוסי פעילות עסקית ופרופילי-משתמשים, ואילו ברמה הטקטית, ניתן להשתמש בניהול דרישות/ ביקושים כדי לחייב באופן משתנה את הלקוחות, על מנת לעודד אותם להשתמש בשירותי IT בשעות בהן אין עומס, או לבצע פעולות קצרות-מועד כדי לאזן עומסים לא צפויים או כדי למנוע כישלון של רכיב תצורה (CI). (מקור: מתוך התרגום של חברת איי-טיל יועצים למילון המונחים של ITIL 2011) |
כן… עוד נותרה לנו עבודה… הדף עדיין בבנייה.
דף זה מתוכנן לעלות לאוויר במלואו בסוף 2015. אבל… אם אתם רוצים לזרז את הכנת הדף – תנו לנו איזו תגובה על מה שקראתם עד כה. תעודדו אותנו!
לכאן ייכנסו הסברים על תהליך ניהול דרישות/ ביקושים (Demand management) הוא התהליך ש…
טיפ מס. 1: עם מה להתחיל?
לכאן ייכנסו טיפים מועילים שמבוססים על הניסיון של חברת I-til Consulting מהפרוייקטים שיועציה עשו בארץ.
ניווט מהיר לכל תהליכי ITIL:
לפני שאתם בורחים….
מעניין אותנו לדעת מה אתם חושבים על דף המידע הזה. נשמח אם תכתבו משהו. תזרקו איזו מילה, תגידו לנו מה דעתכם. הנה, כאן:
ו… בקשה אחרונה.
תגובות